Hur varmt får det vara på jobbet?
Vi har alla varit där – du sitter på jobbet och plötsligt känner du hur värmen börjar tränga sig på. Svettas du? Kanske. Frågan är då, hur varmt får det egentligen vara på jobbet? Låt oss ta reda på det!
Arbetsmiljöverket rekommendation | Inomhus | Utomhus |
---|---|---|
Temperatur | 18-24°C | – |
Värmestrålning | Låg | – |
Luftfuktighet | 40-60% | – |
Vindhastighet | < 0.15 m/s | – |
Värmeguide för arbetsplatsen
Enligt Arbetsmiljöverket finns det riktlinjer för temperaturer på arbetsplatsen. Den generella rekommendationen är att inomhustemperaturen bör ligga mellan 18 och 24 grader Celsius. Naturligtvis kan dessa siffror variera beroende på vilken bransch du arbetar inom eller vilken arbetsuppgift du utför.
Arbetsgivarens ansvar
Arbetsgivaren har en skyldighet att se till att arbetsmiljön är god och att temperaturen är anpassad för att undvika hälsoproblem och obehag. Det är viktigt att överväga faktorer som luftfuktighet, värmestrålning och vindhastighet. Ett arbetsklimat som är för varmt kan minska arbetarens prestation.
Vad kan du göra åt höga temperaturer på arbetsplatsen?
Om du upplever att temperaturen på din arbetsplats inte är lämplig för ditt välmående och kanske även påverkar din arbetsprestation kan du göra följande:
- Tala med din arbetsgivare och be om en temperaturjustering.
- Använda fläktar, persienner eller liknande för att reglera temperaturen.
- Ta regelbundna pauser, speciellt vid fysiskt krävande arbete.
- Drick mycket vatten för att förhindra värmekramp och uttorkning.
Med dessa tips bör temperaturproblemet på din arbetsplats vara lösningen till varför det blir så varmt, och du kan fokusera på ditt arbete med en behaglig arbetsmiljö.