Medelhavsdieten: ett användbart steg på vägen till en smal figur

brown bread on brown wooden tray

Bland människor som ägnar sig åt bantning finns det knappast någon som aldrig har hört talas om Medelhavsdieten. Den beskrevs första gången på 50-talet av Dr Ancel Keys. Som en del av sitt vetenskapliga arbete undersökte han förhållandet mellan kosten hos invånare i olika länder och risken för hjärtattacker. Kis bevisade att ju mer fett som finns i kosten, desto högre är risken för hjärtsjukdomar. Forskningen baseras på kosten för invånare i länder som gränsar till Medelhavet, såsom Grekland, Spanien, Italien, Tunisien.

Vem är lämplig för Medelhavsdieten

Medelhavsdieten har inga kontraindikationer. Denna diet är lämplig för absolut alla, inklusive tonåringar, gravida kvinnor, såväl som personer med diabetes av någon typ och har högt kolesterol. Dessutom har denna diet en positiv effekt inte bara på figuren, utan också på kroppens kraft och allmänna ton. Även svenska casinon hävdar att det påverkar spelarens vinstchanser. Ju mer energi i kroppen, desto högre koncentration, och därför kan spelaren tillämpa strategin i tid.

Vem är inte lämplig för: de viktigaste kontraindikationerna

Denna diet passar inte dem som drömmer om ett omedelbart resultat. Dietens huvuduppgift är en gradvis tillvänjning av kroppen till en hälsosam kost utan stress och svält. Även med svår fetma kommer vikten att gå långsamt, förvänta dig inte att gå ner i vikt med 10 kg per månad. Samtidigt för en månad kommer att förbättra ämnesomsättningen och börja bilda hälsosamma matvanor.

Huvudprinciperna för Medelhavsdieten

För enkel uppfattning av kosten diet bör betraktas som en pyramid. Grunden för menyn representeras av produkter med lågt glykemiskt index. Företräde bör ges till pasta från durumvete, spannmål (bulgur, råris, bovete), fullkornsbröd och alla typer av baljväxter.

I obegränsade mängder kan konsumeras, grönsaker och frukter med måttlig sötma. Stärkelserika grönsaker som potatis och majs bör uteslutas (minimeras). Konsumtion av frukt och bär som innehåller stora mängder fruktos (bananer, persimoner, mango, vindruvor) är begränsad. Det är tillåtet att tillsätta en liten mängd olivolja, rapsolja och andra oljor till grönsakssallader.

Följ sedan fermenterade mejeriprodukter med låg fetthalt (keso, kefir, ost). Det är nödvändigt att konsumera åtminstone en liten mängd mat från denna kategori varje dag för att förse kroppen med kalcium.

Kroppen får huvuddelen av protein från fisk och skaldjur. Som ett alternativ är det tillåtet att ersätta dem med fjäderfä, magert nötkött och kaninkött. Antalet ägg per vecka varierar beroende på mängden fermenterade mjölkprodukter och fisk. Den rekommenderade normen är 5 stycken per vecka.

Ibland (2-3 gånger i månaden) är det tillåtet att lägga till bitter choklad, honung, konfektyr samt rött kött på menyn. Portionen bör begränsas till 100 gram. Från alkoholhaltiga drycker tillåts torrt vin, men inte mer än ett glas per vecka.

Medelhavsdieten är ett enkelt alternativ till den vanliga kosten för det ryska folket. Regimen är formad av användbara produkter. Och samtidigt ger den rätt mängd näringsämnen: antioxidanter, mineraler och fibrer.

År 2013 inkluderade UNESCO Medelhavsdieten i listan över mänsklighetens immateriella kulturarv och placerade den bredvid argentinsk tango och kinesisk kalligrafi.

0 Shares:
Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan också gilla
Läs mer

Usb-c till 3 5 mm

USB-C till 3,5 mm: Allt du behöver veta Så du har hört talas om USB-C till 3,5 mm-adapter…